Празнична Великденска служба
Празничното богослужение събра вярващи, които съприжевяха пасхалната радост на Христовото Възкресение. Чуха радостния възглас: Христос Воскресе! Воистину Воскресе!
Богслужението оттслужи прот. Димитър Тухчиев.
Празничното богослужение събра вярващи, които съприжевяха пасхалната радост на Христовото Възкресение. Чуха радостния възглас: Христос Воскресе! Воистину Воскресе!
Богслужението оттслужи прот. Димитър Тухчиев.
Съшествието в Ада на Господ Иисус Христос. Според догмата, след разпятието на Иисус Христос, той слязъл в ада, и изгаряйки портите на ада според евангелските проповеди, освобождава душите на грешниците от там, както и всички старозаветни пророци, ведно с Адам и Ева. Съшествието в Ада, е част Страстите Христови. Иисус слиза в ада, когато е в гроба.
На този ден се полага Вечерня с Василиева литургия, която започва със старозаветни четива, а Духовенството е с тъмни одежди. След прочитането на апостола се приобличат в светли одежди. Празничното богослужени е отслужи прот. Димитър Тухчиев.
По време на вечерното богослужение се извършва утреня с опелото на Господа пред плащаницата. Песнопенията са посветени на страданията и смъртта на Христос.
След като се изнесе Плащаницата на вечерното богослужение, с нея се обикаля около храма и символично се извършва погребението на Христос. В края на вечернята свещеникът взима Плащаницата от центъра на храма и я внася вътре в олтара, като я полага на светия престол или на друго, определено за това място.
Последованието отслужи прот. Димитър Тухчиев.
На този ден сутрента се извършват Царски чачове и Вечерня с иднасяне на плащеницата. Преди началото на службата, на специално издигнато място в средата на храма се издига символичен гроб Христов, украсен с цветя, а на престола се поставя Плащеницата – платът, с който е било завито мъртвото тяло на Христос след свалянето му от кръста. Плащаницата представлява платно, на което е запечатан образът на положения в гроба Спасител. Плащаницата се изнася по следния начин: певецът застава пред северната врата на св. олтар и започва бавно да пее първата стихира: Егда̀ от дрѐва, а след него върви свещеникът и други църковнослужители, които носят св. плащаница и така обикалят три пъти около разпятието и приготвената маса и слагат плащаницата на масата. След това свещеникът, а след него и богомолците, целуват Св. Кръст, Св. Евангелие и самата плащаница.
Вечерното последование извъши прот. Димитър Тухчиев.
Господ Иисус Христос е изправен на съд пред юдейския Синедрион. Той отказва да отрече, че е Син Божий, и го осъждат на смърт заради твърденията му, че е „цар на юдеите“. Тъй като не могат да изпълнят присъдата без да е утвърдена от Рим, изпращат Христос на съд при римския наместник на провинция Юдея прокуратор Пилат Понтийски. Съгласно римския закон предявяването на иск за царска титла е опасно престъпление. На въпроса на Пилат „Ти цар ли си на юдеите?“ Христос отговаря „Ти го каза“. Това словосъчетание в еврейската реч има положително-констативен смисъл. Отговорът на Господ Иисус Христос е приет за положителен и че като Бог има власт над всички царства. По време на изпитанието на Исус жената на Пилат му пратила слуга да му каже: „Не правете нищо на Този Праведен, защото днес насън много пострадах за Него!“. Пилат го изпраща при тетрарх Ирод Антипа – юдейски управител на областта Галилея, от която е Христос. Ирод облича Иисус в бели дрехи (символ на кандидат за почетна длъжност) и го връща на Пилат. С това показва, че го възприема само като забавен претендент за юдейския престол и не го счита за опасен престъпник. Вероятно точно така Пилат разбира Ирод, тъй като споменава пред първосвещениците, че Ирод не е открил в Иисус нищо достойно за смърт.
Последованието на утренята с 12-те евангелия извърши йерей Серафим Желев.
На този ден се случили Христовите страсти, според Евангелията:
Според еврейските вярвания денят завършва със залеза на Слънцето и тогава започва следващият ден. Така Велики четвъртък започва от сряда привечер. Същата вечер се провежда Тайната вечеря на Божия син с Апостолите, затова тя се числи към Велики четвъртък. В началото на вечерята Христос измива краката на учениците си в знак на крайно смирение. Още преди това Той е изпратил в Йерусалим апостолите Петър и Йоан, които приготвят пасхална трапеза с незаквасен хляб и вино. По време на вечерята Христос им казва, че един от тях ще Го предаде. Юда излиза и Го предава, а през нощта срещу четвъртък Христос се моли в Гетсиманската градина до идването на предателя и залавянето Му.
Сутришното богосложение на което се полага Велик Маслосвет и Вечерня с св. Василиева литургия отслужи йерей Серафим Желев.
След като възкресил престоялия 4 дни в гроба Лазар от Витания, брат на сестрите Марта и Мария. Вестта за това чудо се разнесла и много хора се стекли да го посрещнат и предружат до Йерусалим.
Пътят на Господ Иисус Христос и апостолите минава покрай село Витфагия, където той праща двама от апостолите да му доведат вързаната в началото на селото ослица. Христос възсяда възрастното животно и яздейки го, влиза тържествено в Йерусалим.
Народът, виждайки в него Месията, възторжено размахва палмови клонки и хвърлял цветя пред нозете му. Всички пеят: „Осанна! Благословен Идещият в име Господне, Царят Израилев“. Под нозете му вярващите разстилат дрехите си и пръскат маслинови клонки. На това се възпротивяват фарисеите, настоявайки Христос да забрани на хората да го възхваляват по този начин, на което той отвръща: „Казвам ви, че ако тия млъкнат, то камъните ще извикат“. Шествието продължава и минава по Елеонското възвишение до Храма. Дворът му по това време е превърнат в тържище.
Празничното богослужение отслужи прот. Димитър Тухчиев.
Църковното настоятелство на храм „Св. вмчк. Пантелеймон“ приканва всеки, който желае да помогне за почистването на храма в дните 13 и 14 април след св. Литургия.